:: (4) LD Praha Vršovice v H0 - elektrika a ovládání

:: (4) LD Praha Vršovice v H0 - elektrika a ovládání
Koleje jsou přilepeny bodově oboustrannou páskou a komplet jsem je prolil černým Balakrylem pomocí stříkačky, usazeny jsou i prohlížecí jámy do kterých jsem instaloval LED diody pro jejich osvětlení. Přichází na řadu zapojení kolejí, přestavníků a osvětlení. Teď už jsem se stavbou dál to asi víte pokud sledujete náš Facebook ale zapojení elektriky byla práce cca na měsíc po večerech doma. Ovládání depa bude digitální a úseky nebudou nijak hlídané, v depu to nevyužijeme. Je potřeba pomalý a klidný chod :) Vše budeme ovládat ručně, žádná automatika. Předpokládám ovládací panel pro výhybky a osvětlení, který připojím pomocí čelních panelů jako další ovladač. Použiju matrice od Lenze včetně signalizace.

Následující obrázek ukazuje stav, kdy jsem začal zapojovat elektrické rozvody. Pod výhybkami jsou vyvrtané otvory průměru 8mm pro ovládací táhla od motorických přestavníků MP1 a MP5 od MTB Model.



Do prohlížecích jam jsem zboku navrtal otvory pro LED diody a opatřil je stínítky. Vyšly větší, mohl jsem je udělat z SMD diod ale osvětlení jam dělám hlavně pro efekt, protože pod střechou rotundy nebudou téměř vidět. Také jsem vyvrtal a vybrousil otvory a přilepil víka kanálů z leptu. Osvětlení ovládám dvěma okruhy vždy na polovinu rotundy. Zapojeny jsou na dekodér osvětlení od STE Electronic. 



Použil jsem předřadné odpory stejné hodnoty jako u klasických lampiček ale sami vidíte výsledek. Provedu změnu aby intenzita světla byla cca na 1/5 stávajícího stavu. Nicméně toto udělám až bude zastřešená rotunda a zapojené osvětlení ve střeše.



Zapojený modul vidíte na další fotografii. Hotovo je zapojení kolejí, nádražní lampy a cca čtvrtina osvětlení prohlížecích jam. 

Použité komponenty:
DCC ovládání: centrála a zesilovač LZV200, ovladač LH101 Lenz
Přestavníky: MP1 a MP5 MTB Model
Dekodéry přestavníků: STE Electronic
Dekodéry osvětlení: STE Electronic
Smyčkový modul pro točnu: STE Electronic
Moduly pro ovládací panel: LW150 a TY145 Lenz
Čelní panel: LA152 Lenz
Signalizace adres RailCom: LRC120 Lenz
Transformátory pro celé depo: 3x220/16V (50VA osvětlení, 100VA koleje a ovládání, 100VA přestavníky, relé apod.)



Po kompletním zapojeni elektro jsem modul postavil na nohy o výšce 1m. Tato výška naprosto vyhovuje a kolejiště mám cca ve výšce pasu. 



Odstavné koleje na "Balkáně" se mi sem vešly pouze ve zkrácené verzi. Elektricky zapojená je pouze jedna nejdelší a bude jako programovací pro DCC. V tomto prostoru byly v provozu připraveny záložní lokomotivy schopné ihned vyjet na trať. Později zde bylo vybudováno zbrojení naftou ale nakonec nevyužívané. Nicméně zbytky staveb jsou viditelné i dnes a já je zde také vyrobím.



V mezičase jsem postupně upravoval most severní točny. Prostor pro budku jsem přemístil na druhou stranu a doplnil prkenné obložení. Této stavbě budu věnovat jeden samostatný článek. 



První finální stavbou je komín za severní rotundou. Komíny u obou rotund odváděly zplodiny a komín u jižní rotundy byl zbourán. Severní zůstal až do velké přestavby depa a když jsem v depu pracoval tak my jako učedníci jsme sem chodili pálit odpadky a špinavou pucvol :) 

Komín jsem použil Auhagen 11432, který naprosto skvěle vyhovuje a i když jsem původně nechtěl tak instaluji komín i pro jižní rotundu. Komín jsem po sestavení patinoval olejovkou okr světlý a práškovými pigmenty. Stavba má krásně jemně provedené schůzky a ochranné rámy. Vypadají opravdu dobře. Komín jsem ještě doplnil o hromosvod a odložil stranou. Bude sundavací, nasazený na gumový trn.









To je prozatím vše a teď už se bude pracovat na povrchovce, zaštěrkování a prvních stavbách.

Michal Dalecký - AMB Modely (8.5.2021)

Odeslat článek známému   Vytisknout