:: Dioráma se zbrojením motorových lokomotiv :: (15.03.2008)

:: Dioráma se zbrojením motorových lokomotiv :: (15.03.2008)
Tento článek volně navazuje na stavbu zbrojení od Houmra. Umístil jsem jeho perfektní práci do vitríny a působilo to na mě osamoceně, chudě a pro prezentaci nevýrazně. Nepomohly ani různé cisterny či lokomotivy na koleji a tak jsem se rozhodl zabudovat zbrojení do většího celku cca 34 x 30 cm. A výsledek je určitě lepší. Posuďte sami.


Jako základ slouží dvě slepené desky z tvrzeného polystyrenu. Slepil jsem je oboustrannou lepicí páskou. Tu jsem použil i na přilepení kolejí a zbrojení k základu. Ve finále pak i pro lepení foliáží. Přijde mi to hodně praktické a hlavně to urychlí práci, protože můžete hned pracovat a nemusíte čekat než zaschne lepidlo.

Jestě než začnu popisovat jednotlivé fotky, tak tady je seznam všech věcí, které jsou při stavbě použity:

1) Tvrzený obkladový polystyren 2cm (Baumax)
2) Kolejivo H0 2,1mm (Tillig)
3) Zbrojení naftou - stavebnice lept (Třmínek, stavěl Houmr)
4) Drnová foliáž - drny malé jarní F016 (Model Scene)
5) Luční květy žluté a červené (Polák)
6) Libovolný štěrk frakce H0 (Polák)
7) Štěrk šedý světlý frakce N 5451 (Polák)
8) Dřevěná ohrada H0 002 a 015 (Model Scene)
9) Postavy železničářů ze sady Faller 151003
10) Drátěné kostry pro strom a keře (home made)
11) Vodní jeřáb H0 MH02 (Miniatur)
12) Telegrafní sloupy H0 - stavebnice MH01 (Miniatur)
13) Releová skříň H0 (BDDP)
14) Drážní telefon H0 (BDDP)
15) Návěstidlo vjezd H0 (BDDP)
16) Listnatá foliáž pro strom a keře Naturex střední a jemný (Polák)
17) Drážní lampy (BDDP)
18) Stojan se zarážkami (BDDP)
19) Železniční značky - vytistěný arch značek od Trainmaniaka
20) Lepidlo Pattex Wood Standard (Henkel)
21) Lepidlo na vsechno (UHU)
22) Syntetiky Revell - viz. text
23) Pigmenty Stardust a Agama - viz. text
24) Olejová barva Umton - viz. text
25) Kobaltový sikativ Umton - viz. text


Po nalepení kolejí a zbrojení přišla na řadu drnová foliáž. Jak jsem uvedl, lepil jsem ji plošně na oboustrannou lepenku. Menší kusy jsem trhal rukou. Nestřihejte je, vyhněte se pravidelným a nevzhledným tvarům. Nalepil jsem také veškeré komponenty, které přijdou zapustit do terénu (vodní jeřáb, lampy, návěstidlo apod.)


Následovalo zasypání štěrkem celého diorámatu. Nejprve koleje hrubým štěrkem. Všechno děláme za sucha. Díky oboustranné lepence pod kolejemi štěrk zůstává tam, kde má a nesype se bokem. Šterk jsem mezi pražci uhladil plochým štětcem. Zatím jsem při stavbě nepoužil ani kapku lepidla.

Následovalo sypání jemným eNkovým štěrkem mezi kolejemi, cesty a na drnovou foliáž. Prostě ji opartně pocukrujete štěrkem a párkrát ji pak přejedete prstem. Štěrk zapadá mezi drny a tak dosáhneme napůl zarostlé plochy. (konečně se to dá modelovat, do dnešních dnů podobnou foliáž nikdo nedělal, alespoň nebyla dostupná v domácích podmínkách, díky Dane).


Když jsem byl se zaštěrkováním spokojený, tak jsem pomocí rozprašovače postříkal celý díl jarovou vodou. Následovalo prolití celé plochy pomocí stříkačky lepidlem Pattex naředěným vodou 1:1. Lepidlo se krásně vstřebalo jak do štěrku, tak i do foliáže (toho jsem se bál, ale vyšlo to :)).


Druhý den (lepidlo ještě nebylo důkladně zaschlé, chce to dva dny) jsem začal se stavbou plotu. Jako sloupky jsem použil smrkový nosník 1,5x1,5mm. Plot je použitý Model Scene řezaný laserem do dýhy. Výsledek je prostě parádní a vyznavači maximálních detailů si přijdou na své. Sem tam jsem vypustil nějaké to prkno a z plotu jsem postavil i bránu do depa.


Následoval "nepořádek". Sem tam jsem pohodil nějaký ten pražec, vedle kolejí jsem srovnal staré koleje, u zbrojení sudy, u plotu prkna a pak jsem postavil telegrafni sloupy Miniatur. Nic jsem zatím nebarvil.


Travnaté plochy kolem kolejí a na další volné plochy jsem lepil pomocí lepidla UHU květinové foliáže Polák. Tyto foliáže jsou podle mého názoru nejlepšími výrobky, které Polák vyrábí. Pokud potřebujete rozbít jednolité plochy, nechat zarůst skály, modelovat neudržované travnaté plochy, tak jděte do nich.

Někdy je doplňuji vřesovistní trávou 5933. Trhejte je rukou a lepte pinzetou, ať si ji nezdeformujete. Používám je vzdy jako druhou travnatou vrstvu. Nikdy je nelepím přímo na základovou plochu.


Jako základ pro keře a strom je pouzita drátěná kostra. Všechny kostry jsem přilepil zatím bez foliáže k základu. Až když byly všechny na místě, tak jsem vse nechal zarůst Naturexem. Opět ji trhejte rukou a lepte na místo pomocí pinzety. Odrthl jsem vždy tak 2cm2 a prsty jej roztáhl na dvojnásobek. Výsledek není tak hutný a skrz keře je pak vidět. Jakmile lepidlo 10 minut zaschlo, tak jsem jestě foliáž "načechral" pinzetou. Nepotřebujete modelovat zelenou kouli, ale poloprůhledný porost. Sem tam můze být vidět i suchá větev.


Následovalo barvení. Plot a telegrafní sloupy jsem přejel (napustil) hodně naředenou olejovou barvou (umbra přírodní) ředěnou sikativem. Vlastně jsem ji použil jako filtr na vsechny ostatní díly (kromě zbrojení). Lampy, návěstidlo, sudy, postavy a doplňky. Tím tyto komponenty vzhledově sjednotíme a barvy nejsou tak křiklavé.


K barvení kolejí uz vždy pouzívám tmavě hnědou Revellku 84MATT. Barva rzi není to pravé ořechové. Rez pak naznačím pigmenty. Syntetikou jsem natřel kolejové pruty a poházené pražce. Ještě než barva zaschla, tak jsem aplikoval pomocí tenkého štětce pigment Star Dust v odstínu světlá rez. Větším štětcem jsem traťové koleje poprášil pigmentem bláto od Agamy a v depu černou od stejného výrobce.

Po základní aplikaci pigmentů používám široký plochý stětec k rozbití ostrých přechodů mezi jednotlivými odstíny. Výsledek je pak více realistický. Pigment bláto přišel i na plot.


Poslední činností byly výstražné pruhy na návěstidle, lesklý lak pod vodní jeřáb a železniční značky kolem kolejí na na bránu.


Až bude někdy čas, tak jestě povrchově upravím boky diorámatu (dřevo). Tak jestě pár popisů k fotografiím:


Vsimněte si že nikde není jednolitý povrch ani jednolité barvy. Vidíte sami, ze pomocí jen tří foliáží je možné dokonale modelovat okolí železničního svršku. Také si všimněte, ze nepoužívám žádné tolik opěvované statické trávy, vůči kterým mám averzi. Při jejich použití totiž nemáte vůbec pod kontrolou výsledek vaší práce.


Je o mě známo, že jsem při stavbě maximální detailista a na modelu dělám do té doby, než jsem maximálně spokojený. Doporučuji aby jste si před stavbou kolejiště postavili také podobné dioráma se kterým si můžete na stole otáčet a máte k němu dobrý přístup. Podobně jako tento kousek bude časem vypadat i celé mé kolejistě.


"Ti lidi jsoui líní to obcházet a lezou nám skrz plot, kdo to má pořád opravovat". Detail: releová skříň, telefon, žluté pruhy na návěstidle.


Trochu vapexu (píše se to tak?) na rozlitou naftu. Houmre promiň, toto je jediný zásah do tvého skvostu :)




Poloprůhledný porost je základem pěkného vzhledu v celkovém pojetí modelu.


Pohled z ptačí perspektivy. A teď pár fotek při jiném osvětlení. Jen pro srovnání. Co myslíte, že vypadá líp?









Co říci na závěr? Toto je práce, která me maximálně baví a je to pro mě obrovský relax. Kdo staví, tak ví o čem mluvím :) Pokud chcete něco podobného, tak s chutí do toho. Inspirujte se ve skutečném světě a hlavně se nebojte :) Já pro vás brzy postavím dalsí kousky s jinou tématikou. Stavbě ZDAR.
 

Odeslat článek známému   Vytisknout