:: Kolejiště v atelieru (1. část) - základní stavba rámu :: (08.01.2005)

:: Kolejiště v atelieru (1. část) - základní stavba rámu :: (08.01.2005)
Stavbu jsem klasicky zahájil návrhem kolejového plánu. Do stanice z jedné strany ústí dvojkolejka a z druhé strany jednokolejka. Právě v místě jednokolejky je v "rohu" umístěno depo s točnou a rotundou pro 5 stání. Točna je použita ROCO kat.č. 42615. Z těch, které jsou na trhu mi vycházela nejlépe rozměrově a také se mi nejvíce líbí vzhledově. Kolejivo je použito PECO CODE 100 s výškou kolejnice 2,5mm. Toto kolejivo je velmi kvalitní a to jak provedením, tak především geometrií. Uvažoval jsem o novém CODE 83 (2,1mm), které PECO uvedlo v tomto roce jako novinku. Bohužel se prozatím jedná jen o čtyři výhybky a flexi kolej. To je samozřejmě málo a tak zvítězil vyšší profil. První modul má rozměry 60x110x11cm. Materiál ke stavbě je použita překližka 8mm. Celek jsem si rozkreslil na jednotlivé díly a vyrazil do Hornbachu, kde mi ochotně všechny díly velmi přesně a čistě vyřízli.


Ukázka konstrukce a první položení kolejí

Poté co jsem vše přinesl domů jsem se pustil do vyřezávání různých otvorů (točna, návěstidla, přestavníky, popelové jámy, kabely atd.). Následovalo sestavení celé konstrukce. Jednotlivé díly jsem slepil, sešrouboval, případně pojistil dřevěnými špalíky. Trochu jsem se bál o tuhost konstrukce. Po kompletním sestavení ale musím říct, že je celek velmi pevný.


Uložení točny ROCO do základního rámu


Otvory, kudy časem povede skrytá kolej nebo skryté nádraží

U všech otvorů na točnu a přestavníky doporučuji nechat větší vůli cca 0,5cm. Předejdeme tak dodatečnému broušení a pilování při pokládání kolejí a případných nepřesnostech. Nezapomeňte také ve skryté části na otvory cca 20mm, kudy povedou kabelové rozvody. (i když jich v digitálu nebude moc).

Poté, co jsem nechal cca 4 dny vyschnout lepidlo, jsem začal alespoň zkusmo pokládat koleje a zkracovat je na potřebnou délku. Jelikož několik kolejí se bude napojovat na další díly šikmo, tak bude potřeba velké přesnosti a kvalitnímu uchycení. Flexi koleje PECO mají tu výhodu, že po ohnutí zachovávají svůj tvar, což usnadňuje pokládku. Následně jsem si na panel nakreslil osy všech kolejí a pustil jsem se do stavby rotundy. Sestavil jsem základní velké díly (podlahy, stěny a vnitřní trámy), tak, abych mohl přesně upravit geometrii kolejí, které povedou od točny do rotundy. Rotunda je použita Faller kat.č. 120176. Zde jsou použity dvě stavebnice.


Další zkušební položení kolejí a rotundy Faller. Už si můžete udělat představu o modulu.

Na výše uvedené fotografii vidíte současný stav modulu. Jednololejná trať ústí z levé strany proti hrotu do obloukové výhybky. Druhá paralelní kolej je výtažná a je z jedné strany napojena do zhlaví přes angličana a z druhé strany je umístěna výhybka do točny (to bude na jiném modulu) a ještě bude dále pokračovat cca 1m. To kvůli posunu. V pravé části modulu se z obloukové výhybky a angličana postupně rozvětví zhlaví do 7 staničních kolejí. Tři šikmé koleje z točny patří k depu a budou do stanice zapojeny také v druhém modulu.

Jsem velkým příznivcem naznačení provozního opotřebení a patiny. Model depa k tomu přímo vybízí. Jako první jsem patinoval točnu.


Porovnejte rozdíl mezi patinovanou a nepatinovanou točnou

To je prozatím vše a pokračování přístě......

Michal Dalecký - AMB Modely 2005

Odeslat článek známému   Vytisknout