:: Kolejiště v atelieru (18.část) - první část pokládání kolejí na pravém zhlaví :: (14.01.2007)

:: Kolejiště v atelieru (18.část) - první část pokládání kolejí na pravém zhlaví :: (14.01.2007)
Již téměř půl roku mám postavené základní rámy pro moduly 4 .a 5. S dodávkou kolejiva také není problém a proto se pustíme do stavby pravého zhlaví naší stanice v ateliéru. Toto zhlaví je z důvodu umístění v ateliéru situováno do oblouku a i provozně bude jednodušší. Je zde pouze osm výhybek, což je oproti zhlaví opačnému skutečná hračka. Dnes položíme výhybky a první dvě koleje v oblouku.


Nejprve jsou zkusmo položeny výhybky na "sucho". Jde spíš představu budoucího zhlaví. Jak jsem uvedl v minulých dílech, tak do tohoto zhlaví ústí dvě trati. Na obrázku levá půjde podél zdi a po cca 8 metrech se opět vrátí do stanice z druhé strany. Pravá trať se probourá skrz zeď do vedlejší místnosti, kde bude šestikolejná skrytá stanice.


Po vyměření a narýsování os kolejí jsem vyvrtal první otvor pro jehlu přestavníku. Používám vrták 8mm do dřeva.


Následuje podlepení výhybky oboustrannou lepenkou.


Používám kvalitní pásku širokou 2cm. Dobře přilne k podkladové překližce.


První výhybku přilepíme k podkladu a zasuneme spojky. Používám výhybky PECO s vodivými srdcovkami a proto musí být obě koleje za srdcovkou izolované, jinak dojde ke zkratu. Zde vidíte izolované spojky na třech kolejích (ta třetí bude spojená s další výhybkou a proto je také izolovaná).


Následuje vyvrtání dalších otvorů pro křižovatkovou výhybku. Vidíte jak málo je potřeba k tomu, aby jste mohli schovat přestavníky PECO pod povrch.


Vyrovnání další výhybky podle rovné osy koleje a přilepení lepenkou.


Opět použijeme je spojení izolované spojky. Křižovatková výhybka sousedí s dvěma výhybkami a vidíte, že má odizolované všechny koleje. Vyměření a vyvrtání otvoru pro třetí výhybku a její přilepení na oboustrannou lepenku.


No a vyměření poslední obloukové výhybky v této skupině. Opakuje se to samé jako u předchozích výhybek.


Tady už vidíte celou skupinu výhybek vyrovnanou a přilepenou. Každou výhybku ještě na pěti bodech fixuji vteřinovým gelovým lepidlem.


Poslední dvě výhybky jsou odděleny ve zhlaví krátkou kolejí. Nejprve jsem ji usadil, vyrovnal a přilepil v potřebné délce. Lépe by vyhovovalo zde umístit pravou a levou výhybku hned navazující na první traťovou, ale prostorové možnosti mi to neumožňují.


Odřízl jsem kolej v potřebné délce. Používám spolehlivou pilku ROCO. Dobře se s ní pracuje a dobře se drží v ruce. V méně přístupných místech používám také žiletkovou pilku.


Následuje lehké začistění řezu jemným pilníkem a nasunutí vodivých spojek.


Vyvrtáme poslední dva otvory pro jehlu přestavníku a aplikace lepenky.




Tady již vidíte usazené všechny výhybky pravého zhlaví. Opravdu hračka oproti jeho levému bratrovi :)


Na čtvrtém modulu jsem flexi koleje přilepil v délce cca 20cm. Dále se již začnou stáčet vlevo. Fixace usnadní vyměřování oblouku.


První kolej je potřeba vyměřit opravdu přesně, protože podle ní usadíme koleje ostatní. Tento nejmenší oblouk má zpočátku poloměr 550mm a dále 800mm. Bohužel to z prostorových důvodů jinak nejde (chci mít všechny výhybky na pátém modulu) a v oblouku musím použít dva poloměry a ne celý plynulý oblouk.




Kolej od krajní výhybky vlevo jsem opět v rovné části přilepil. Zde vidíte obě koleje připravené ke spojení.


Naznačil jsem v bodech osu koleje a přilepil oboustrannou lepenku.


Následovalo seříznutí obou kolejí a jejich spojení. Dobře jsou vidět dva poloměry oblouku.


Pohled od trati. Nyní jsem vyzkoušel jízdu po první (desáté) koleji skupinou čtyř rychlíkových vozů DB. Vše je v pohodě.


Délka této koleje je od výhybky k výhybce 380cm. Koleje ostatní budou delší :) Pro vaši informaci pokládka trvala necelé dvě hodiny.

To je konec první části pokládky. Dále vám popíšu jednoduchou fixaci kolejí v oblouku ve spojení dvou modulů.
 

Odeslat článek známému   Vytisknout