:: (1) LD Praha Vršovice v H0 - plánování

:: (1) LD Praha Vršovice v H0 - plánování
Před pár lety jsem prodal nedokončené kolejiště (viz. starší články v magazínu). Nebyl čas a vlastně ani chuť na dostavbu. Člověk po těch letech prostě vyšumí a hlavně měl jsem měl a mám stále hodně práce s digitalizací, ozvučováním a s celým podnikáním našeho obchodu. Modelářské práce šly stranou. Na podzim 2019 jsme byli osloveni stavbou diorámatu pro jednu velkou nadnárodní společnost. Opět jsme zkusili si čuchnout k modelařině a hlavně jsme nic nezapomněli a oživili si známe postupy. Přemýšlel jsem o další stavbě a řešil velké dilema jaký námět. Kromě dodělání malých diorámat, které tu léta čekají na dokončení jsem měl jasně dané dva námety. První je stanice Malá Hraštice kde jsem jako malý trávil hodně času na naší chatě. Druhým námětem bylo velké depo, protože jsem měl vždy raději pomalý provoz lokomotiv a i na starém kolejišti jsem si nejraději jezdil v depu. V roce 1986 jsem se vyučil jako elektrikář a nastoupil na dva roky do LD Praha Vršovice a následně jsem se dal na dráhu vrcholového sportu. Nicméně pokud velké depo tak byla volba jasná :) Na konci roku 2019 padlo rozhodnutí a základní kámen byl položen v lednu 2020.

Přišel čas malování a plánování. Nemám rád kreslení v počítači a plánek jsem namaloval na milimetrový papír. Rozměry budoucího depa budou 350x160cm. I když se depo na tuto plochu nevejde celé tak vše důležité pro provoz ano a zejména obě točny s oběma rotundami budou působit monstrózně. Takže jdeme na věc a pokud si někteří z vás pamatují moje pracovní postupy ještě ve starém magazínu tak si teď opět přijdete na své. (plánek si můžete zvětšit a uvidíte detailně rozměry a všechny provozy)
 

Plánek depa v H0 - klikni pro zvětšení
Plánek projektu (klikněte pro zvětšení).

Základní info

Měřítko: H0 1:87
Rozměry: 350x160cm
Počet dílů: 5 (2x85x140cm, 2x75x140cm a 1x70x160cm)
Rámy: smrk prkna 12cm/tl: 18mm, překližka 9mm, tlumení korek 4mm, hrany tvrdé dřevo a mosaz profil 3mm v místech spojení dílů.
Časové období: konec parního provozu a mix. motorový/parní provoz, 70 - 80 léta.
Systém ovládání: DCC loko (bez detekce, obsazení apod.), výhybky DCC panel, osvětlení DCC dekodéry
Kolejivo: Tillig Elite 2,1mm, Roco 2,1mm (točny)
Stavby: vše vlastní  (až na malé vyjímky, viz. popis stavby)
Přestavníky: MTB Model motorické MP1 a MP5
Další provedení: kompletní patina, osvětlení rotund a prohlížecích jam a všech dalších staveb...…….

Po plánování na papíře přišla realita na koberci pomocí papírových šablon a samotných kolejí. Takhle jsem si ujasnil případné korekce a dělení rámů. Také vzdálenost obou točen byla důležitá, protože oba šikmé výjezdy směřují přímo do křížení a to se zase musí vejít na stejný modul jako točny.

Planovani depa
Prozatím na koberci, ale jistější než na papíře nebo v počítači.
 

Samotnou stavbu jsem začal kolejovým křížením, které je pro provoz depa klíčové a co do kvality provedení musí být na tisíc procent. Jak jsem uvedl kolejivo Tillig Elite bylo jasná volba. Použity jsou tři klasické výhybky, jedna křižovatková a jednoduchá křižovatka.
 

Kolejové křížení
Vytvořil jsem si šablonu s přesnými úhly a délkami.
 

Kolejové křížení
Pak přišla na řadu žiletková pilka, pájka a hlavně přesné oko a pevné nervy. Důležité je promyslet kde budou izolované spoje, kvůli napájení srdcovek.
 

Kolejové křížení
Finální podoba křížení. Výhybka vpravo bude upravena na mírně symetrickou jako v reálu viz. další foto.
 

Kolejové křížení v reálu
Takto to bude vypadat včetně všeho co vidíte na obrázku. 
 

Po dokončení křížení se daly přesně umístit obě točny a vyměřit rozteč mezi nimi. Tohle je místo odkud bylo třeba začít. Následuje vyměření paprsků kolejí a základní představa o velikosti obou rotund a věřte že až v reálu jsem uviděl jak veliké budou. Trochu jsem se lekl ale nakonec 2x17 stání a šířka oblouku každé rotundy téměř 1,2metru je opravdu velká modelářská výzva a nejsem si vědom toho že by tady u nás někdo stavěl podobný projekt :) Jen si to představte plné lokomotiv, osvětlené a hoooodně špinavé...…. 
 

Plánování


Od hrany točny k rotundě 22cm, délka rotundy 24cm v klasické části a 30cm v prodloužené. Navíc severní rotunda (na fotce výše) má dva průjezdy skrz tzn. 17 stání z toho dva průjezdy, šest dlouhých stání a 11 krátkých. Připomínám že v reálu mají rotundy 19 stání. O dvě méně proto že točna Roco má výjezdy po 9 minimálně stupních. Myslím ale že tato malá změna vůbec nevadí. 
 

Kříž mezi točnami


Na závěr tohoto dílu ještě ukážu kříž mezi točnami. Použil jsem ten od Peco, který je krásně provedený a hlavně bude skvěle spolehlivý, Vpravo od kříže v místě spojení s paprskem točny bude dělení modulů.


Teď už jsem s pracemi trochu dál ale nebojte o nic nepřijdete. Příště se podíváme na stavbu prvních dvou rámu.


Michal Dalecký - AMB Modely (24.9. 2020)

Odeslat článek známému   Vytisknout