:: Parní lokomotiva řady 422 ČSD od Brawy :: (23.10.2012)

O model je větší zájem a výrobce není schopen pokrýt dodávky. Znamená to fakt, že obchodníci obdrží objednávky pouze z první poloviny roku. Model již nemůžeme u výrobce objednat a navíc nedostaneme ani kus.
Brawa nabízí modely této řady 422 ČSD a vlastně i všechny další řady různých železničních správ ve dvou verzích. Klasická analogová a digitální se zvukem a kouřovým generátorem.
Kdo zná modely od tohoto výrobce, tak ví, že jejich předností je kovové provedení a detailní zpracování. Tak je tomu samozřejmě i u tohoto modelu.
"Karoserie" lokomotivy je kovová (kotel, vany) v kombinaci s plastem (budka a pár detailů). Rám pojezdu je také kovový. U takto malého modelu je to výhodou, protože kovové provedení zvyšuje jeho hmotnost a tím pádem zlepšuje jízdní vlastnosti.
Všechny doplňky a detaily jsou překvapivě na model dolepeny už přímo od výrobce. V případě poškození některého z drobných dílů je tedy problém s jeho výměnou, protože vše je lepeno vteřinovým lepidlem a odstranit jak jeho zbytky, tak i zbytek odpadlého dílu je prakticky nemožné.
Jak jsem uvedl rám pojezdu je kovový, dvojkolí mají nízké okolky, sběr proudu je ve všech čtyř náprav. Rozvody jsou také kovové a krásně jemně provedné. Nárazníky jsou odpružené. Testovali jsme model (y) na našem okruhu a modelu stanice. Jízda je bezproblémová i přes výhybky (PECO). Některé kusy bylo potřeba nechat trochu "zajet" a pak bylo vše zcela ok.
Krásný je průhled pod kotlem a jemně provedené rozvody. Dojem trochu kazí silná červená madla na budce. Provedení z drátu by bylo asi lepší.
Detail čela lokomotivy. Vidíte místo pro hák, hadice a pro topnou spojku.
Krásně provedené mrížky na zadních oknech budky. V lucernách jsou SMD LEDky teple bílé barvy.
Pohled na armatury na kotli.
Jak jsem psal o rozvodech, tak jsou parádní.
Povrchová úprava je velmi kvalitní. I když jsou velké díly kovové, tak zejména nýtování je krásně jemné.
V případě že budete chtít model rozebrat, tak pod zadní kulisou je třeba povolit šroubek.
Opatrně skalpelem vyjmout dámniční dveře, kde dva čepy spojují rám a kotel.
Po vyjmutí dýmničních dveří vidíte otvory pro dva čepy a také kouřový generátor.
Teď už stačí jednoduše sejmout karoserii a máme přístup ke kompletní elektronice a motoru.
Koncepce pojezdu je perfektní. Své místo má i reproduktor přímo v rámu lokomotivy. Digitální rozhraní je nové Next18. Jedná se o miniaturní konektor se dvěma západkami. Je tak jemný, že je třeba při zpětné montáži dávat pozor na správné docvaknutí dekodéru, protože se může stát, že dekodér vypadne už při běžné manipulaci s modelem. Přívody k reproduktoru jsou přímo z plošného spoje modelu. Motor je 5-ti polový se setrvačníkem.
Pár obrázků továrního modelu na diorámatu.
Tady vidíte model po malé úpravě. Je dosazeno správné "české" dynamo, odstraněný díl k sací brzdě před budkou a dosazeny háky, hadice a spojky.
Také jsem črvenou barvou nabarvil hadice a černou madla (červená možná byla správně, ale na můj vkus moc křiklavá). Model ještě čeká na přestříknutí výrobní tabulky na parojemu.
K modelu se perfektně hodí osobní vozy bývalé firmy ADA Plastik doplněné třeba o služební vozy také bývalé firmy Kleinmodellbahn. Máme tak super lokálkovou soupravu.
Závěrem musím konstatovat že se model opravdu povedl. Podle slov obchodního zástupce firmy Brawa se v budoucnosti dočkáme i dalších verzí řady 422 ČSD s jinak provedenými vanami a třeba i komínem.