:: Patinované čtyřitřijedničky v hánulce :: (18.11.2008)

:: Patinované čtyřitřijedničky v hánulce :: (18.11.2008)
Po delší době jsem se konečně vrátil k oblíbené činnosti - patině. Díky novému kolegovi v obchodě mám více času na modelařinu a kromě patiny opět vznikají malosériové modely, které vám samozřejmě popíšu a také nafotím kompletní pracovní postupy. Dnes tedy pro inspiraci popisuji dvě parní lokomotivy 431 ČSD. U každé z nich jsem použil trochu jiné postupy.

U první lokomotivy jsem pracoval pouze s pigmenty a u pojezdu s olejovými barvami. Po předchozích zkušenostech používám pro parní lokomotivy pouze tři odstíny pigmentů Agama: světlá rez, hlína a bílá.


Model je opět nutné rozebrat na více celků. V tomto případě pojezd, boční vany, kotel, budka a zadní část s podlahou a zásobou uhlí. Všechny tyto díly jsem patinoval zvlášť. Je nutné dát pozor na stejnou intenzitu na všech dílech tak, aby po sestavení nebyly vidět barevné přechody.


Před zahájením prací jsem odstrojil z kotle všechny armatury a přední část i s komínem jsem nastříkal černou matnou barvou. Také jsem "dosypal" nové uhlí štěrkem od Poláka.


Poté na jsem na jednotlivé díly nanášel pigmenty takto: na všechny vodorovné plochy odstín hlína, do zákoutí a různých spojů světlou rez a ve finále stopy po stékání vody bílou. Vše můžete vidět na fotkách.


Po zamaskování průhledných částí jsem přestříkal jednotlivé části matným lakem a všechny díly sestavil dohromady. Na boční vany jsem naznačil stékání vody lesklým lakem a na kola lokomotivy nanesl řídkou olejovou barvu v odstínu umbra přírodní.


Druhý model jsem opět rozložil a nastříkal marnou barvou přední část kotle. Poté jsem základní patinu naznačil řídkou bílou olejovou barvou, kterou jsem nanesl na všechny díly modelu. Ve finále přidal pár teček sienny přímo z tuby.


Barvu jsem nechal mírně zavadnout a pak jsem ji stíral vatovými tyčinkami ve směru stékání vody, případně ji opatrně rozmýval sikativem.


Ještě než barva zaschla, tak jsem do ní tenkým štětcem natupoval pigmenty. Barvu jsem nechal tři dny důkladne zaschnout.


Finál byl stejný jako u předchozího modelu. Lak, stékání vody a pojezd.


Na nárazníky jsem ještě naznačil olejovou barvou stopy po mazivech.


Tady je srovnání obou modelů a intenzity patiny. Vpravo první postup a vlevo druhý.


Osobně se mi výsledky druhé techniky líbí víc, i když je časově jednou tak náročnější a vyžaduje zvládnutí techniky práce s olejovými barvami.


U levého modelu si zákazník přál plechovou hvězdu, tady je z leptu.


Obě v přípřeži vypadají opravdu pěkně. Obě jsou osazeny dekodéry Lenz.


Ještě pár fotografií s modelem, který není napatinován.




Ta čistá 431-ka je můj model. Projde rozsáhlými úpravami, ozvučením a doplněním nových detailů (dynamo, komplesor apod.). Prozatím jsou osazeny loukoťové běhouny :).

V tuto chvíli pracuji na dalších lokomotivách této řady. Jedná se o patinu a hlavně ozvučení. Je zde málo místa, ale povedlo se to a připravím pro vás krátké video.
 
Odeslat článek známému   Vytisknout