:: Staniční dioráma (1.část) :: (05.02.2009)

:: Staniční dioráma (1.část) :: (05.02.2009)
Tak je tu další malá stavba. Opět stejné či podobné postupy. Mnohé z toho co popíšu je jen připomínkou starších věcí. Novinkou je, že koleje budu patinovat stříkací pistolí, protože patinovat takto velkou plochu pigmenty by byla velmi úmorná prácička. Ale o tom až v příštím díle. Základní deska je nařezaná, tak jdeme na to.

Uvedené dioráma je stavěné na zakázku a budoucí vlastník jej umístí do vitríny, které je přizpůsoben celkový rozměr.


Základová deska z tvrzeného obkladového polystyrenu je silná 20mm. Kraje jsou obložené ozdobnou lištou. Fixem je zakresleno základní rozvržení kolejí, staveb a porostů.


Zkušební rozmístění kolejí napoví, zda-li máme pro vše dost místa.


Následuje řezání (a tady je ho opravdu hodně) flexi kolejí PECO.


Oboustranná lepenka na tvrzeném polystyrenu velmi dobře drží. Tady je příprava položení první koleje.


Vyrovnáno. Flexi PECO má výhodu, že je poměrně tuhá a stačí ji srovnat na rovné ploše stolu a drží si svůj tvar.


Opatrně přilepíme a jde se na další koleje.


Nejhorší je to řezání, ale už je hotovo a položeno. Prozatím není použita ani kapka lepidla.


Chvilka váhání jakou použít foliáž. Nakonec zvítězila ta vlevo - F532 od MSC. Natrhal jsem ji na potřebné kousky a přilepil opět lepenkou. Na toto dioráma stačilo jako základ jedno balení.


Silnice v popředí je z plastové desky Auhagen. Byla moc široká a ubral jsem cca 2cm odstřihnutím nůžkami.


Spoj celkem dobře lícuje. Snad to po patině nebude vidět.


Tady je položená silnice.


Za chvíli je na místě už základní vrstva foliáží. Domek je také Auhagen, patina je olejovkou a provedl ji kolega Čadek (šikula :)).


Ještě před zaštěrkováním jsem přilepil vše co bude zapuštěné pod povrch: drátovody, lampy a další detaily. Při lepení rozhlasových sloupků bylo poprvé použito lepidlo.






Na řadě je zaštěrkování. Hrubý štěrk H0 postupně "cukrujeme" mezi pražce. Není třeba spěchat, pokud někde nasypeme víc, tak štěrk uhlaďte štětcem.


Vrstvu štěrku uhlaďte stětcem tak, aby nikde nevadil průjezdu vozidel a aby neležel volně na pražcích. Já ho nechal trochu víc na pražcích u čtvrté koleje odspodu. Někde je to tak i ve skutečnosti. Mezi koleje je následně dosypán eNkový štěrk. Oba (H0 i N) jsou od Poláka.


Pak přijde na řadu rozpračovač a jarová voda na celý povrch. Děláme to proto, aby lepidlo dobře vzlínalo do štěrku. Disperzní lepidlo (já používám Pattex) si nařeďte 1:1 s vodou a důkladně promíchejte. Pak injekční stříkačkou po kapkách (zdůrazňuji po kapkách, protože silný proud lepidla vám jemný štěrk odplaví do stran) aplikujte všude tam, kde je štěrk. Výsledek krátce po zalití lepidlem je na fotografii.


Pak ještě přijde na řadu prachový Purex mezi koleje. Tím naznačíme opravdu krátký porost. Lepidlo ještě není suché a Purex tak zůstane na svém místě.




Tady je foto bez blesku.

To je pro dnešek vše. V další dílu budeme patinovat koleje. Ahoj.

Odeslat článek známému   Vytisknout