:: (3) LD Praha Vršovice v H0 - první pokládka kolejí

:: (3) LD Praha Vršovice v H0 - první pokládka kolejí

A jde se na pokládku kolejí na modulu se severní rotundou. Vlastně se teď bude pracovat převážně na tomto modulu. Mám již hotový i rám pro jižní rotundu ale ten přijde na řadu až po kompletní zprovoznění prvního modulu. Předem jsem ze čtyř výhyben Tillig Elite vyrobil dvojitou kolejovou spojku, která bude u severní točny (viz. první díl stavby). Byl to celkem oříšek ale nakonec se povedlo ji vyrobit tak aby geometrie vyšla jak k oběma točnám tak hlavně k přechodu mezi oběma moduly. Je jasné že geometrie a délky kolejí jsou upraveny tak aby se vešly do vymezeného prostoru celého depa. Jako první jsem tedy usadil tuto kolejovou spojku.

Kolejivo usazuji před finálním zalepením bodově na oboustrannou pásku aby se případně daly korigovat nepřesnosti a geometrie. Kolej, která prochází středem mezi točnami je přiložena k mosaznému profilu na hraně modulu. Je tak ve 100% rovině a také je chráněna při případné manipulaci s modulem. A k mosaznému profilu také letuji kolejnice, které pokračují na další moduly. 


Položení a bodové přilepení kolejí na severním modulu

Točna prozatím není napevno usazená protože musím nejprve nařezat a namalovat osy kolejí na jednotlivých paprscích. Případné nepřesnosti by pak nebylo možné upravit. Také jáma točny přijde patinovat.


Moduly severní a jižní rotundy spolu. Takhle to nevypadá ale v reálu to působí monstrózně.

Po sesazení obou modulů s točnami a finální kontrole "že to všechno sedí" jsem odložil "jižní" modul stranou a budeme teď pracovat jak na severní části. 
 




Usadil jsem tedy jako první dvojitou kolejovou spojku, zkontroloval napojení na točnu za symetrickou výhybkou a připravil otvory pro motorické přestavníky MP1 a MP5. Vše se povedlo a rozměry a napojení vyšly podle plánu. Přilepil jsem tedy kolejivo oboustrannou páskou ke korkovému podkladu a krajní kolejnice postupně přiletoval k děleným mosazným páskům, které tvoří hranu modulu. 



V mezičase jsem se pustil do patiny točny Roco. Jámu jsem nejprve nastříkal světlejší šedou a tenkým štětcem jsem naznačil​ spáry v betonu. Šel jsem na to jinou metodou než je klasika s olejovými barvami a použil syntetiku Revell 84 a tou jsem postupně namaloval i praskliny. Pak jsem tupováním postupně polosuchým štětcem patinoval zbytek. Tenoučkým štětcem a černou barvou v kombinaci s lesklým lakem jen naznačil stopy oleje v kruhu kde se pohybují převody a pohon točny. Čerpal jsem ze skutečných fotografií v depu. 







Kousky foliáže od Poláka 4701 jsem lepil do průhledného laku trsy do spár a zesvětlil světlou šedou odloupaný beton kolem prasklin. Betonový blok ve středu jsem doplnil o elektro rozvod a komplet "zasvinil" olejem. 



Tím byla jáma severní točny hotová a vlepil jsem ji pomocí silikonu do připraveného otvoru v základové desce. Než silikon zaschnul, důkladně jsem ji vyrovnal ve směru všech paprsků rotundy. Tohle je fakt velmi důležité, protože sebemenší nepřesnost je hned vidět a také se přenáší na paprsky další. Velmi důležité je bylo také přesné usazení kříže mezi točnami, který býval specialitou vršovic. Použil jsem PECO s výškou kolejnice 2,1mm, který pasuje s Tillig Elite a mě se z toho co jsem na trhu našel líbí nejvíc a hlavně bude spolehlivý.



Po zaschnutí silikonu jsem nasadil jednotlivé paprsky k točně a připravil prohlížecí jámy od Auhagena a vyrovnal je v základu rotundy, který je z plastových desek přesně vyfrézovaných podle výkresu. Po vyrovnání jsem jámy také silikonem přilepil a upravil také zbylé koleje do finální podoby. Kolejivo jsem finálně přilepil a prolil černým Balakrylem. 

Ještě uvedu že všechny prohlížecí jámy jsou osvětlené, ale o tom a zapojení elektriky se dočtete v příštím dílu.

 

Michal Dalecký - AMB Modely (20.4. 2021)

Odeslat článek známému   Vytisknout